Wstęp
No i mamy kolejne podsumowanie. W tym roku ledwo powstało. Miałem już odpuścić, bo minęła połowa stycznia, ale żonka mi powiedziała, że jak się wyrobię do końca stycznia, to jeszcze powinienem wypuścić. To i wypuszczam ;). W sumie mi też daje to informacje, jaki progres robię, więc tym bardziej warto opisać, co się wydarzyło. Wiec jeśli interesują Cię takie podsumowania czy też motywuje Cię ono, zapraszam do przeczytania. Ale zanim jeszcze zaczniemy – tutaj podsumowanie z roku poprzedniego, a tu z 2021.
Produkt
Jako pierwszy poruszmy produkt. Sprzedał się już 36 razy i przyszedł czas na jego aktualizację. Bardzo długo to trwało, robiłem to na raty, wielokrotnie wracałem i poprawiałem jak to ja i ten mój perfekcjonizm. A że syn mi się urodził, to tego czasu nie było zbyt wiele i wszystko się przedłużało. Ale w końcu w listopadzie udało się dowieźć prawie cały materiał. W grudniu miał trafić do sklepu wraz ze szkoleniem, ale, a to choroba, a to inne tematy odwlekły nagrywanie szkolenia, które miało też trafić do tej wersji.
Tak, dobrze czytasz. Miało, ponieważ nie trafiło. Niestety nagrywanie to jeszcze nie najlepsza moja domena cały czas się tego uczę, ale jest coraz lepiej. Choć uznałem, że jeśli ktoś miałby zapłacić za to nagranie, to musi ono być na tyle dobre, by nie zepsuło opinii o produkcie oraz by przydało się kupującemu, a nie było pustą wydmuszką (tylko bo jest). Tak więc szkolenie zostanie nagrane na nowo znowu, przejdzie walidacje userów i wyjdzie w kolejnej wersji produktu, którą – mam nadzieję – uda mi się szybciej wypuścić niż poprzednią. Plus pracuje teraz nad jeszcze kilkoma szkoleniami oraz nad kolejnym produktem, ale o tym w planach.
Link do produktu jakbyś chciał zobaczyć, co się zmieniło.
Nowa współpraca
W trzecim kwartale 2023, z powodu nadmiaru obowiązków, przeszedłem na delegowanie ich w ilości jeszcze większe niż do tej pory. I tak już kilka ładnych miesięcy współpracuję z Anią. I tak teraz ten landing, który widzicie na produkcie (aktualny), został zrobiony przez Annę. Bardzo cenię sobie współprace z Anią, ponieważ dzięki Jej pomocy zyskałem czas na inne tematy. Także śmiało mogę polecić współprace z Anią.
Statystyki ruchu na blogu
Dobrze, przejdźmy wiec szybko do ruchu na blogu. W roku 2021 było to 1212 osób, które obejrzały stronę 3106 razy. W 2022 8 tysięcy osób weszło na stronę i wyświetliło 27 tys. razy. No ale cóż, nie może być tak dobrze i zmieniłem z GA na GA4 z tego, co Google mówi, to GA4 jest jeszcze dokładniejszy, więc ciężko go porównać do GA. Ale w 2023 było 14 tys. użytkowników i 25 tys. wyświetleń. Jak sam widzisz, wzrost już nie był taki duży jak rok wcześniej, ale powstało też zdecydowanie mniej artykułów, choć bardziej treściwe to mniej i w dodatku sporo z nich trafiło tylko do newslettera. Więc nie poprawiły one wyświetleń strony ;). Mimo wszystko rok do roku systematycznie przybywa nam czytających :). Poniżej wrzucam Ci screen z GA4:
Jak zwykle dla siebie jestem bardziej krytyczny jak dla innych, ale uważam, że zawsze mogłem zrobić więcej. Mimo tego w dalszym ciągu wyniki są zadowalające, bo o 6 tysięcy osób więcej! Niby nie widać w GA4 więcej wyświetleń, ale pokazuje je dokładniej i podaje liczbę zdarzeń, czyli wyświetlenia kliknięcia itd.
Wyszukiwania w Google
Tu też zacznę od przybliżenia Ci, co było w 2021 roku – 316 kliknięć i 19,3 tysięcy wyświetleń, a w 2022 było to 5140 kliknięć i 255 tys. W 2023 roku było to 13,9 tys. kliknięć i 572 tys. wyświetleń. Coraz więcej i więcej tych wyświetleń nie powiem, bardzo mi się to podoba i liczę na ciągły wzrost. Choć nie do końca mam zaufanie do tych statystyk, ponieważ niemożliwe jest, by tylko osoby z Googla docierały na stronę. Wiem, że masę osób jednego miesiąca wpadło z wykopu do mnie, bo trafiliśmy tam do głównego feed 🙂 a tu nie widzę tej informacji. Więc choć nie do końca wierzę w ilości, to tendencja wzrostowa jest uspokajająca i zachęcająca do dalszej pracy ;).
Wyszukiwania bing
W połowie roku dorzuciłem sobie też binga i tam też troszkę info, zacząłem zbierać poniżej wyniki:
Artykuły na blogu
Rok 2023 był bardzo ciężkim rokiem pod względem tworzenia słowa pisanego, ale nie odpuszczaliśmy i tak udało nam się stworzyć 23 artykuły. Co prawda nie wszystkie jesteś w stanie przeczytać bezpośrednio na blogu, bo część z nich jest tylko dla czytelników newslettera. Więc jeśli chcesz przeczytać te, których nie znajdziesz na stronie, zapraszam Cię, do zapisania się do newslettera. Znajdziesz tam też masę innych materiałów. Bez dwóch zdań nie widziałem drugiego takiego newslettera, może poza newsletterem Marka Jankowskiego w MWF, gdzie jest tona materiałów (taki komentarz jakiś czas temu usłyszałem o swoim newsletterze ;)). A więc poniżej znajdziesz listę artykułów, które udało nam się stworzyć.
- Wybierz CASB, czyli bezpieczna chmura
- Czym jest ISO 27004? (niedostępny publicznie)
- Czym jest ISO 27003? (niedostępny publicznie)
- Czym jest ISO 27005? (niedostępny publicznie)
- Czym jest ISO 31000 ? (niedostępny publicznie)
- Wybierz Nftables, czyli nowoczesny firewall dla zaawansowanych użytkowników
- Firewalld, czyli rozbudowana zapora ogniowa
- UFW, czyli firewall w przyjaznym wydaniu
- Iptables – działanie, konfiguracja i możliwości
- Kogo śledzić w Cyber?
- Czym jest AlienVault? – najpopularniejszy otwartoźródłowy (i darmowy) SIEM na świecie
- SolarWinds Security Event Manager – opis, instalacja i wstępna konfiguracja
- Ochrona infrastruktury — Firewall
- Jak działa Unified Threat Management?
- Zmiany w ISO 27001:2022 i 27002:2022
- Ochrona infrastruktury informatycznej
- Top ataki hakerskie od 2010 r.
- Podsumowanie roku 2022
- Mapowanie ataków hakerskich
- Top 15 blogów o bezpieczeństwie w 2023
- 10 konferencji bezpieczeństwa 2023
- Zatem kim są cyberprzestępcy i dlaczego atakują organizacje?
- Kolejna kampania — Immediate Edge — OSZUSTWO
Najpopularniejsze artykuły
W tym roku wrzucam wam listę 10 najczęściej czytanych artykułów. Dalej w topce mamy „Czym jest Bezpieczeństwo Informacji?” oraz „Czym jest ISO 27001?” Choć i pozostałe nie są im dłużne i rosną systematycznie.
- Czym jest Bezpieczeństwo Informacji?
- Bartosz Chumowicz — Wywiad
- Czym jest ISO 27001?
- Czym jest Exiftool ?
- Iptables – działanie, konfiguracja i możliwości
- Jakie są rodzaje zagrożeń w cyberbezpieczeństwie?
- Monitoring sieci domowej przy pomocy Raspberry Pi
- Czym jest triada CIA ?
- Top 10 konferencji bezpieczeństwa 2023
- UFW, czyli firewall w przyjaznym wydaniu
Statystyki SM
Tu za bardzo nie ma co opisywać, bo wzrosło o 60 osób na LI (firmowym, dużo więcej na prywatnym), którym jako tako się zajmowałem, a pozostałe, na razie zostały odpuszczone, z powodu braku czasu.
Statystyki Newslettera
Na konic 2021 roku było to 113 osób, w 2022 było to już 229 osób, a w tym roku mamy 373 osoby. Systematycznie rośnie newsletter bez większego promowania. Muszę się któregoś pięknego dnia zająć jego promocją, ale muszę znaleźć na to czas, którego mam coraz mniej albo komuś oddelegować, by to zrobił. Natomiast doświadczenia z delegowaniem tego mam słabe, ale o tym dowiesz się poniżej w kosztach.
Koszty
Zanim jeszcze przejdziemy do planów to krótko o kosztach. Poniżej lista.
- Wirtualna asystentka – 4000 zł
- Dodatki do strony – 400 zł
- Artykuły- około 6 tys. zł nie zaglądając do Excela
- Reklamy – 800 zł
- Marketing – 3100 zł
- Rejestracja znaku towarowego około 3 tys. (jeszcze się nie chwalę, bo to już ostatni etap, a trwa to bardzo długo)
- Grafiki – 300 zł
- Fotograf – 1500 zł
Jak widzisz, kosztów troszkę więcej niż w zeszłym roku, ale są tematy, które posłużą na dłużej. Oczywiście nie wliczam tu swojej pracy, bo byłoby naprawdę sporo tych kosztów.
Plany
To teraz też króciutko o planach. W dalszym ciągu w tym roku będę rozwijał umiejętności niezbędne do nagrywania i mam nadzieję, że bardziej mi się uda odpalić w tym roku YouTube. Nie rezygnujemy z tworzenia artykułów, dalej będą powstawać, z tym że w tym roku chcemy sobie narobić górkę, by nie było tak jak w ostatnich miesiącach, że z artykułami wyrabialiśmy się na styk. Więc w tym roku trafi do Was 12 artykułów, ale w przyszłym roku planujemy wrócić znowu do trybu co 2 tygodnie :). Planujemy rozwinąć się o szkolenia i kursy oraz więcej produktów. Zobaczymy, w jakim tempie uda nam się osiągnąć zamierzone cele. Oczywiście to nie koniec. Jak zdobędziemy pierwszą górę, zaczniemy wspinaczkę na kolejną. Może i nasza wspinaczka nie jest tak super dynamiczna jak innych, i może potkniemy się o kamienie, nad którymi inni przeszli jednym krokiem, ale niezmiennie będziemy dążyć do celu.
Podsumowanie
Podsumujmy to co się wydarzyło w 2023. Było ciężko. Nie mieliśmy czasu, ale mimo wszelkich przeciwności wciąż idziemy do przodu i widać to zarówno w statystykach, jakie u góry zobaczycie jak i u nas wewnętrznie. Trzeba się rozwijać i jak najbardziej to robimy. I będziemy robić dalej! Mam nadzieję, że minimum w takim tempie jak do tej pory, ale liczę, że uda nam się choć odrobinę jednak przyspieszyć w 2024.